top of page
DSC_5906.JPG

Nieuws

Nieuw lijnen roepen vragen op
 
Bijna niemand die het weet, maar er is een nieuwe richtlijn die de wegsoort via de belijning aan de bestuurder communiceert. Om het simpel te zeggen: elke wegsoort krijgt zijn eigen strepen, zodat de bestuurders kunnen zien wat de maximumsnelheid op dat weggedeelte is. Het strepenregime werkt als volgt: 100-kliometerwegen krijgen dubbel witte streep over het midden van de weg, met een ruime afstand tussen de twee strepen. Het asfalt tussen de strepen wordt groen gekleurd. 80-kilometerwegen krijgen ook een dubbel asstreep, maar dan zonder een kleurtje ertussen. 60-kilometerwegen krijgen helemaal geen middenstreep. Deze zogeheten erfscheidingswegen krijgen aan beide kanten een onderbroken witte lijn. Zo’n weg wordt daarna in feite een brede rijstrook. Dit moet bestuurders bewegen langzamer te rijden.
 
Nergens veiliger dan in Nederland
Dat Nederland het goed doet als het gaat om de verkeersveiligheid, is bekend. Nieuw onderzoek heeft uitgewezen dat we er nog beter voorstaan dan we denken. Als het gaat om het aantal verkeersdoden per gereden kilometer is er volgens een onderzoek van de Australische regering zelfs geen land op deze aardbol dat het beter doet dan Nederland.
bottom of page